Grupy Asortymentowe

w programie PC-MARKET

Witaj,

Dziś zacznę od pytań:

  1. Czy aktywnie korzystasz z grup asortymentowych w programie PC-Market?
  2. Czy wiesz co to są grupy asortymentowe i do czego służą?
  3. Czy wiesz jak ustawić i nazwać grupy asortymentowe aby ułatwiały Ci one pracę?
  4. Czy używasz grup asortymentowych do filtrowania raportów?

W tym artykule postaram się pomóc Ci w zrozumieniu aspektu

Grup Asortymentowych w programie PC-MARKET.

Ale zacznijmy od początku i odpowiedzmy sobie na pytanie:

Po co są Grupy Asortymentowe?

W każdym sklepie niezależnie od branży występują towary, produkty i surowce różnego rodzaju. Każdy z nich jest dla programu „indeksem towarowym” który kupujemy i sprzedajemy naszym Klientom. Jednak produkty te różnią się pomiędzy sobą np. tym do czego ich używamy lub do czego służą, jaką potrzebę spełniają.

W sklepie spożywczym mamy do czynienia z różnymi sekcjami asortymentowymi, na jednych regałach mamy pieczywo, na innych słodycze, jeszcze innych środki chemiczne, a w regałach chłodniczych nabiał. Oczywiście to tylko kilka sekcji, których z reguły jest w sklepach dużo, dużo więcej i są zazwyczaj oznaczone tablicami informacyjnymi lub strzałkami, co ułatwia Klientom odnalezienie szukanych produktów w sklepie.

A jak wygląda to ze strony kierownika sklepu?

Załóżmy, że kierownik sklepu, chce szybko wykonać raport sprzedaży, aby ocenić czy warto w danej grupie produktów (w danej grupie asortymentowej) dodać jeszcze kolejne towary (indeksy towarowe) oferowane przez przedstawiciela firmy nowego producenta wchodzącego na rynek.

Czy wyobrażasz sobie sytuację w której kierownik sklepu lub pracownik biega po sklepie i zczytuje do kolektora wszystkie interesujące go produkty znajdujące się w danym asortymencie produktów, aby potem dla każdego robić indywidualny raport sprzedaży, a na koniec zsumować wartość?

Taka operacja zajęłaby godzinę, dwie lub nawet trzy (zależnie od ilości produktów i wielkości sklepu).

Oczywiście można i tak “zabijać czas” i “tracić energię”, tylko pytanie – po co?

I tu właśnie pojawia się potrzeba rozróżnienia indeksów towarowych

na GRUPY ASORTYMENTOWE

Grupa Asortymentowa to nic innego niż Grupa towarów danego Asortymentu, zatem możemy utworzyć je według posiadanych w sklepie regałów asortymentowych wśród których znajdziemy na przykład: NABIAŁ , CZEKOLADY, CIASTKA PAKOWANE, CIASTKA LUZ, SŁODYCZE POZOSTAŁE, NAPOJE, WODY, itd. itd.

W programie PC-Market nazwy grup asortymentowych tworzymy np. w karcie towaru w wierszu ‘Asortyment’ (po prawej stronie karty towaru) lub w oknie głównym programu – Menu TOWARY -> ASORTYMENTY.

Pierwszym krokiem jest zatem stworzenie naszej własnej, indywidualnej listy asortymentowej, która będzie odzwierciedleniem „listy asortymentów”, które oferujemy naszym Klientom w postaci towarów oferowanych w sklepie produktów (bo jak wiemy oferowane towary należą do różnych kategorii asortymentowych).

Po stworzeniu własnej LISTY ASORTYMENTÓW możemy korzystać z niej poprzez przypisanie każdego z towarów znajdujących się w kartotece do wybranego, założonego wcześniej Asortymentu czyli GRUPY ASORTYMENTOWEJ. Po przypisaniu należy zapisać zmiany w kartotece towaru przyciskiem „F2″ lub „Zapisz”.

Przykładowo – tworzymy Asortyment o nazwie WODA i teraz każdy towar typu Woda gazowana lub niegazowana bez względu na sposób pakowania i producenta “dołączamy” do grupy asortymentowej “WODA”.

Dzięki tej operacji od tego momentu wybierając np. podczas przeglądania kartoteki filtrowanie po Asortymencie i wybierając ‘WODA’ zostaną wyświetlone tylko produkty dopisane wcześniej do tego asortymentu – czyli same wody gazowane i niegazowane.

I tu moja mała UWAGA!

Twoja Lista Asortymentowa na podstawie której stworzysz Grupy Asortymentowe w programie powinna być TWOJA, to znaczy odzwierciedlać asortyment Twojego sklepu, a nie sklepu kolegi – to po pierwsze. Po drugie – tzw. szczegółowość Twojej Listy Asortymentowej powinna odzwierciedlać Twoje potrzeby związane z poziomem szczegółowości z jakim chcesz przeprowadzać analizy i działania dotyczące produktów należących do danego asortymentu.

Zatem w oparciu o przykład powyżej, jeśli wystarczy Ci analiza produktów typu 'WODA’ bez podziału na 'wodę gazowaną’ i 'wodę niegazowaną’, wystarczy że założysz asortyment o nazwie 'WODA’ i do niego przypiszesz wszystkie oferowane w Twoim sklepie wody.

Jeśli jednak będziesz chciał analizować 'WODY’ w rozróżnieniu na 'gazowane’ i 'niegazowane’ – konieczne będzie albo stworzenie 2 grup asortymentowych tj. 'WODA GAZOWANA’ i 'WODA NIEGAZOWANA’ lub stworzenie grupy asortymentowej 'WODA’ a w niej podgrup: 'gazowana’ i 'niegazowana’. Wybór należy ZAWSZE do CIEBIE.

GRUPY ASORTYMENTOWE a zarządzanie sklepem

Do zarządzania sklepem konieczna jest informacja. Jedną z form informacji jest RAPORT.

Kolejnym miejscem gdzie Grupy Asortymentowe i poprawne przyporządkowanie do nich produktów przyda Ci się na pewno są RAPORTY.

Teraz gdy zechcesz przeanalizować zakup lub sprzedaż produktów z wybranej grupy asortymentowej aby ocenić np. potencjał zakupowy lub średnią marżę osiąganą ze sprzedaży na wszystkich towarach przypisanych do danego asortymentu, wystarczy podczas generowania raportu wybrać z sekcji odpowiedni ASORTYMENT np. NABIAŁ i określić pozostałe składniki raportu tj. np. okres sprzedaży i wygenerować raport.

Bez zczytywania każdego towaru, bez wychodzenia zza biurka, bez straty czasu.

I gotowe. Masz raport i możesz szybko podjąć decyzję o powiększeniu danej grupy asortymentowej w sklepie o kolejne produkty lub zrezygnować z propozycji handlowca.

Co jest ważne przy tworzeniu Grup Asortymentowych
i korzystaniu z nich?

Teraz wypunktuję co moim zdaniem jest istotne przy zakładaniu Grup Asortymentowych w Twoim sklepie!

  1. Poprawne nazewnictwo każdego Asortymentu.
  2. Ilość i nazwy grup asortymentowych powinny odzwierciedlać stan faktyczny sekcji asortymentowych w sklepie dla Twojego Klienta.
  3. Szczegółowość czyli rozbijanie grup asortymentowych zależnie od Twoich potrzeb (chcąc wykonywać bardziej szczegółowe analizy warto tworzyć także dodatkowe grupy lub podgrupy w grupach.
  4. Poprawne dodawanie każdego towaru do prawidłowej Grupy Asortymentowej w programie.
  5. Brak duplikowania Asortymentów.
  6. Bieżąca weryfikacja towarów w kartotece pod kątem ich przyporządkowania do odpowiedniej Grupy Asortymentowej.

Teraz aspekt Listy Grup Asortymentowych w Twoim sklepie jest już całkowicie w Twoich rękach !

Mam nadzieję, że mój artykuł i zawarte w nim informacje oraz uwagi będą dla Ciebie przydatne i pomocne. 

Życzę Ci Dobrego Dnia i Sukcesów w korzystaniu z Grup Asortymentowych! 

Pozdrawiam serdecznie,

Piotr

Jeśli masz pytania lub potrzebujesz wsparcia lub szkolenia, skontaktuj się ze mną poprzez formularz kontaktowy na stronie Piotr o PC-MARKET  www.pcmarket.com.pl

.

Jeśli możesz napisz komentarz, udostępnij ten wpis innym korzystając z poniższych opcji.
Z góry za to dziękuję.

2 komentarze

Dodaj komentarz